TY - JOUR
T1 - El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemática
AU - Huincahue, Jaime
AU - Borromeo-Ferri, Rita
AU - Mena-Lorca, Jaime
N1 - Funding Information:
RESUMEN • La introducción de la modelación matemática en el currículo de enseñanza media chi-leno, hace ya una decena de años, ha relevado la necesidad de estudios relativos a las prácticas de su enseñanza en la formación inicial de profesores en el país. Este trabajo presenta los resultados de una investigación que utiliza el marco conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK, por sus siglas en inglés) para analizar los conocimientos y la reflexión sobre modelación puestos en jue-go por estudiantes en formación inicial durante un ciclo de 14 sesiones de 90 minutos cada una. Los resultados muestran un progreso en el conocimiento matemático y en el conocimiento pedagógico del contenido. El trabajo discute posibles maneras de establecer modelos de enseñanza de la modelación y un momento propicio para hacer uso de una propuesta sobre la materia.
Publisher Copyright:
© 2018 Universitat Autonoma de Barcelona. All rights reserved.
PY - 2018/3
Y1 - 2018/3
N2 - The introduction of mathematical modelling in the Chilean secondary education curriculum, some ten years ago, has highlighted the need for studies concerning the teaching practices on modelling in the initial training of teachers in the country. This paper presents the results of a research that uses the theoretical frame for the understanding of the Mathematics Teacher Specialized Knowledge, MTSK, to analyze the knowledge and reflection about modelling put into play by trainee teachers during a cycle of 14 sessions of 90 minutes each. The results show a progress in the mathematical knowledge and in the pedagogical content knowledge. The paper discusses possible ways to establish models for the teaching of modelling and anappropriate moment to use a proposal on the subject.
AB - The introduction of mathematical modelling in the Chilean secondary education curriculum, some ten years ago, has highlighted the need for studies concerning the teaching practices on modelling in the initial training of teachers in the country. This paper presents the results of a research that uses the theoretical frame for the understanding of the Mathematics Teacher Specialized Knowledge, MTSK, to analyze the knowledge and reflection about modelling put into play by trainee teachers during a cycle of 14 sessions of 90 minutes each. The results show a progress in the mathematical knowledge and in the pedagogical content knowledge. The paper discusses possible ways to establish models for the teaching of modelling and anappropriate moment to use a proposal on the subject.
KW - Mathematical modelling
KW - Mathematics initial teacher training
KW - Reflection
KW - Teaching of modeling model
KW - Trainee teachers mathematics knowledge
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85045889932&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.5565/rev/ensciencias.2277
DO - 10.5565/rev/ensciencias.2277
M3 - Article
AN - SCOPUS:85045889932
VL - 36
SP - 99
EP - 115
JO - Ensenanza de las Ciencias
JF - Ensenanza de las Ciencias
SN - 0212-4521
IS - 1
ER -