Construyendo dominios de encuentro para problematizar acerca de las prácticas pedagógicas de profesores secundarios de ciencias: Incorporando el modelo de investigación-acción como plan de formación continua

Corina González-Weil, Mónica Cortez Muñoz, José Luis Pérez Flores, Paulina Bravo González, Yasnina Ibaceta Guerraa

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

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Resumen

Considering the current scientific education crisis, teachers' capacity to transform their practice in order to improve learning achievement seems fundamental. The traditional programs of continuous professional development, generally prescriptive and uncontextualized from the classroom, have had a low impact on processes of teachers' practice transformation. This work describes the first stage of continuous development program, consisting on building encounter domains between the academic knowledge of Universities, and professional knowledge of 16 secondary science teachers, through a joint action-research process, based on collaborative work, reflection and feedback. The results show the complexity of building shared sense which, once achieved, allows strong scientific reasoning, self-efficacy and the construction of a learning community facilitating an inquiry-driven attitude towards their science teaching practice.

Título traducido de la contribuciónBuilding encounter domains to problematize secondary science teachers' practice: Incorporating the action-research model as a continuous development plan
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)129-146
Número de páginas18
PublicaciónEstudios Pedagogicos
Volumen39
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 2013
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Action-research
  • Professional development
  • Science education

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Construyendo dominios de encuentro para problematizar acerca de las prácticas pedagógicas de profesores secundarios de ciencias: Incorporando el modelo de investigación-acción como plan de formación continua'. En conjunto forman una huella única.

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