Metarepresentational competence in early grades: External representations of data and their components

Título traducido de la contribución: Competencia metarrepresentacional en los primeros grados: Representaciones externas de datos y sus componentes

Soledad Estrella, Raimundo Olfos, Pedro Vidal-Szabó, Sergio Morales, Patricia Estrella

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

The paper discusses a qualitative study on metarepresentational competence in 30 students of grade 1 to 4 (aged 6 to 9). Through clinical interviews and without prior instruction, students constructed 192 representations of data and explained their components. Four invariant components were identified in the representations and explanations of the students: variable, frequency, base-linear, and linearity-graph. Within the diversity of representations, the results show the invariant components and the aspects of invention, functioning, critique, and learning of the metarepresentational competence. In this way, we contribute to a body of literature on competence to represent, ensuing an approach that values the variety of representations that give meaning to discovering, communicating, and reasoning about the relationships in data in the first years of schooling.

Título traducido de la contribuciónCompetencia metarrepresentacional en los primeros grados: Representaciones externas de datos y sus componentes
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)143-163
Número de páginas21
PublicaciónEnsenanza de las Ciencias
Volumen36
N.º2
DOI
EstadoPublicada - jun. 2018

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Competencia metarrepresentacional en los primeros grados: Representaciones externas de datos y sus componentes'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto