Desarrollo de la argumentación infantil: Cambios en la dinámica interaccional y en los procesos inferenciales subyacentes

Sandra Pérez Pérez, NINA MARIA CRESPO ALLENDE

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

This paper presents a preliminary and qualitative case study, which considers the argumentative dialogical exchanges, given in a moral dilemma task, of six pairs of boys and girls (5, 8 and 11 years old). The analysis of the information is based on two approaches (Palmieri, 2014), Analytical Overview (AO) of the Pragmadialectics, and the Argumentum Model of Topics (AMT) of Lugano School. The results indicated that all groups are able to defend their position with at least one argument. However, as schoolchildren grow up, they build much more elaborate argumentation structures and increase the diversity of loci used. It is concluded that the AO and the AMT have proved to be useful tools to describe the argumentative development of schoolchildren as they get older.

Título traducido de la contribuciónDevelopment of children argumentation: Changes in interactional dynamics and underlying inferential processes
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)91-110
Número de páginas20
PublicaciónAlpha
Volumen2021
N.º52
DOI
EstadoPublicada - jul. 2021
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Argumentative structure
  • Children’s dialogic argumentation
  • Loci

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Desarrollo de la argumentación infantil: Cambios en la dinámica interaccional y en los procesos inferenciales subyacentes'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto