Dilemas Ideológicos ante una Formación Universitaria con Sello Vaĺrico Distintivo. El Caso de una Carrera de Ingeniería

Maite I. Jiménez, Jacqueline D. Reveco, María L. González, Carolina L. Astudillo

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

4 Citas (Scopus)

Resumen

This paper presents a study about the most relevant formative spaces in a university that claims to have a distinctive value-based seal. Aspects related to the formative role and if this should go beyond technical matters by giving a more humanistic formation. For this purpose, an interpretative qualitative study was carried out, identifying the ideological dilemmas of the students' focal groups taking part in this research. Results allowed the identification of five dilemmas in this transcendent formation and five formative spaces, to solve future professional ethical dilemmas. It is concluded that the university exerts a formative role of value-based issues guiding the critical analysis that society will demand from its future professionals.

Título traducido de la contribuciónIdeological dilemmas present in higher education with a declared explicit transcendent component. The case of an engineering major
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)13-26
Número de páginas14
PublicaciónFormacion Universitaria
Volumen6
N.º4
DOI
EstadoPublicada - 2013
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Ethical dilemmas
  • Higher education
  • Moral values
  • Transcendental formation

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Dilemas Ideológicos ante una Formación Universitaria con Sello Vaĺrico Distintivo. El Caso de una Carrera de Ingeniería'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto