El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemática

Jaime Huincahue, Rita Borromeo-Ferri, Jaime Mena-Lorca

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

4 Citas (Scopus)

Resumen

The introduction of mathematical modelling in the Chilean secondary education curriculum, some ten years ago, has highlighted the need for studies concerning the teaching practices on modelling in the initial training of teachers in the country. This paper presents the results of a research that uses the theoretical frame for the understanding of the Mathematics Teacher Specialized Knowledge, MTSK, to analyze the knowledge and reflection about modelling put into play by trainee teachers during a cycle of 14 sessions of 90 minutes each. The results show a progress in the mathematical knowledge and in the pedagogical content knowledge. The paper discusses possible ways to establish models for the teaching of modelling and anappropriate moment to use a proposal on the subject.

Título traducido de la contribuciónMath modeling knowledge from reflection in math teachers initial training
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)99-115
Número de páginas17
PublicaciónEnsenanza de las Ciencias
Volumen36
N.º1
DOI
EstadoPublicada - mar. 2018
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Mathematical modelling
  • Mathematics initial teacher training
  • Reflection
  • Teaching of modeling model
  • Trainee teachers mathematics knowledge

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemática'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto