The effect of exposure to coherence relations on its processing and comprehension: Exploring Chilean primary school students’ performance

Título traducido de la contribución: El efecto de la exposición a relaciones de coherencia en su procesamiento y comprensión: Una exploración al desempeño de estudiantes chilenos de educación básica

Romualdo Ibáñez Orellana, Fernando Moncada Nahuelquín, Andrea Santana Covarrubias

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

Previous corpus-based studies (Ibáñez, Moncada & Cárcamo, 2019) have identified the most and the least frequent coherence relations in Chilean primary school textbooks. Based on these findings, in this study, we explored the effect of exposure to coherence relations on their processing and comprehension. We expected the most frequent coherence relations in school textbooks to be more easily processed and better comprehended than the least frequent ones. Our expectation is explained by integrating the Language Experience (LE) hypothesis (Nippold & Taylor, 2002) and the Schematic Structural Expectations (SSE) hypothesis (Mulder, 2008). A self-paced reading experiment with a within-subjects design and cumulative window paradigm was carried out. One hundred and thirty-eight participants (12-14 years old), attending Chilean schools participated in the experiment. Each of them read 30 experimental items in two different sessions. Results revealed, in the first place, low levels of reading comprehension achievement. General results also showed that, although participants read the most frequent coherence relations slower than the least frequent ones, they comprehended them better. Analysis showed different patterns depending on the subject, which demonstrated that our expectations were partially fulfilled.

Título traducido de la contribuciónEl efecto de la exposición a relaciones de coherencia en su procesamiento y comprensión: Una exploración al desempeño de estudiantes chilenos de educación básica
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)1027-1060
Número de páginas34
PublicaciónRevista Signos
Volumen54
N.º107
DOI
EstadoPublicada - 2021

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'El efecto de la exposición a relaciones de coherencia en su procesamiento y comprensión: Una exploración al desempeño de estudiantes chilenos de educación básica'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto