El Plano Cartesiano en estudiantes de Quinto Básico: Su Resignificación en una Situación Específica

Angélica Aravena, Astrid Morales

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

We report the results of a research on the re-signification of the Cartesian plane in a group of fifth-grade students of a Chilean school. The corresponding mathematical school discourse lacks meaningful teaching situations to introduce and to understand the use of that plane, and rather fosters a prescribed mathematics, that you do not need to build. That re-signification was evidenced through the design of a specific situation promoting the need of building the Cartesian plane. In the arguments and discussion held, the group evidenced building orthogonal axes, and the notions of distance, origin, and location of points considering rectangular coordinates.

Título traducido de la contribuciónThe Cartesian plane in fifth grade students: Its re-signification on a specific situation
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)825-846
Número de páginas22
PublicaciónBolema - Mathematics Education Bulletin
Volumen32
N.º62
DOI
EstadoPublicada - dic. 2018
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Cartesian plane
  • Re-signification
  • Reference system
  • Socioepistemology

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'El Plano Cartesiano en estudiantes de Quinto Básico: Su Resignificación en una Situación Específica'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto