Exclusión del 'estudiante secundario'. Análisis multimodal en medios de Chile

Liliana Vásquez-Rocca, Dominique Manghi

Producción científica: Contribución a una revistaArtículo de revisiónrevisión exhaustiva

2 Citas (Scopus)

Resumen

This study shows how three Chilean media construct in their discourse the social actor 'secondary students', in a multimodal way. It focuses on the representation of Televisión Nacional de Chile (also known as TVN), El Dínamo and El Ciudadano of this social group which is often suppressed suppressed from the media sphere. It is a qualitative study with a social semiotic approach, following the guidelines of Visual Grammar and the typology of representation of social actors by van Leeuwen (2003). The corpus comprised 15 multimodal texts of 2018 compiled from internet sites, which constitute a semiotic chain of a news event about education. The results suggest that TVN creates the meaning of an 'aggressor student', El Dínamo as a 'student to be reformed'; whereas El Ciudadano, represents him as a social actor who is an 'active participant'.

Título traducido de la contribuciónExclusion of the 'secondary student'. Multimodal analysis in Chilean media
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)297-313
Número de páginas17
PublicaciónLogos: Revista de Linguistica, Filosofia y Literatura
Volumen30
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 16 dic. 2020

Palabras clave

  • Education
  • High school student
  • Mass media
  • Semiotics
  • Social exclusion

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Exclusión del 'estudiante secundario'. Análisis multimodal en medios de Chile'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto