Propuesta de construcción de competencias de innovación en la formación de ingenieros en el contexto de la industria 4.0 y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS)

Felipe C.Muñoz La Rivera, PAMELA HERMOSILLA MONCKTON, Jean Delgadillo, Dayan Echeverría

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

2 Citas (Scopus)

Resumen

The main objective of the present research study is to identify innovation skills that future engineers should acquire to meet the challenges of XXI century engineering, the increasing demand requirements of the industry 4.0, and sustainable development goals (SDG). The methodology is divided in two stages: 1) to identify innovation traits and 2) to build innovation abilities for engineering students. A literature search is performed on Web of Science and Scopus from the year 2000 to present. A model is proposed for SDGs by using an industry 4.0 context and engineering innovation abilities. It is concluded that the model described here is a concrete representation that allows integrating sustainable development goals and industry 4.0 concepts to incorporate them in higher-level education.

Título traducido de la contribuciónProposal for the construction of innovation skills in engineering education in the context of industry 4.0 and sustainable development goals (SDG)
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)75-84
Número de páginas10
PublicaciónFormacion Universitaria
Volumen14
N.º2
DOI
EstadoPublicada - abr. 2021
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • engineering education
  • industry 4.0
  • innovation skills
  • sustainable development

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Propuesta de construcción de competencias de innovación en la formación de ingenieros en el contexto de la industria 4.0 y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS)'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto